Anders leren van incidenten

Prisma review

Terugkijken met een team, samenwerkingspartners, ketenpartners of anderen die betrokken waren bij het (voorkomen) van een incident of calamiteit, dat is de Prisma review. In de review ontdek je in welke Prismadomeinen het mis ging en wat er goed ging (waardoor erger is voorkomen). Het doel is leren en zien waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Een begeleide Prisma review duurt 3 uur. We kijken naar een casus door de Prisma bril. Het is een actieve leersessie. Alle deelnemers nemen onze reviewtool, in de vorm van een poster mee naar huis.

De leercasus

Wij zetten onderzoeksrapportages n.a.v. ernstige incidenten om in een uitdagende leercasus. Dit doen we door gebruik te maken van de schriftelijke rapportage die hiervoor eerder is opgesteld. Maar ook door in gesprek te gaan met één of meerdere betrokken sleutelfiguren uit de organisatie om de kennis op te halen over wat al geleerd is in de praktijk. Een kernachtig verhaal en/of een PowerPointpresentatie waarmee professionals aan de slag gaan om methodisch te leren, elkaar waarderend professioneel leren te bevragen, zich bewust te worden van wat ze weten en kunnen en gezamenlijk op zoek te gaan naar de eigen verbetermogelijkheden naar aanleiding van de casus. Een leercasus geeft inzicht en een maximaal leereffect. Door de heldere stappen in onze methodiek kan de leercasus direct worden toegepast in een team. Op verzoek kunnen wij deze bijeenkomsten ook begeleiden.

PRISMA Incompact©

Werken in de zorg en hulpverlening, is boven alles mensenwerk. Per dag worden er allerlei keuzes gemaakt en besluiten genomen. Natuurlijk gaan er dan soms dingen mis. Of bijna mis. Fouten en incidenten komen voor en leiden gelukkig lang niet altijd tot ernstige gevolgen. Maar het is belangrijk om wel te leren van deze (bijna) fouten en incidenten. • Het gaat dus niet om verwijten, of het aanwijzen van degene die een fout heeft gemaakt • Het gaat om samen de zorg of hulpverlening beter te maken, door kritisch te kijken en te praten over wat er zoals misgaat of kan gaan. • Het gestructureerd en waardevrij bespreken van een incident bevordert niet alleen het risicobewustzijn en de veiligheid, maar stimuleert ook een professionele samenwerking • Samen op zoek naar hoe het beter kan, geeft energie en maakt het werk leuker • Het kunnen voeren van een conctructief-kritische dialoog is de basis van effectieve zelforganisatie en versterkt alleen een team, maar ook de samenwerking binnen en buiten de organisatie. Dat is in de kern waar PRISMA Revieuw over gaat. Een manier om risico's en incidenten op een inspirerende manier in teamverband te bespreken en te analyseren, zodat de zorg er beter van wordt.

Begeleide intervisie

Sinds enkele jaren organiseren we intervisiesessies voor calamiteiten onderzoekscommissies. M.b.v. een eigen onderzoek, casus of trendanalyse worden specifieke leervragen van de commissie uitgediept en leren de deelnemers elkaar te versterken en de effectiviteit van de commissie te optimaliseren. Een ervaren onderzoeker/facilitator van Move professionals begeleidt deze bijeenkomsten. Sinds 2017 organiseren we ook begeleidde intervisie speciaal voor voorzitters en penvoerders vanuit verschillende organisaties. In groepen van max. 5 deelnemers, wordt 5 x per jaar een bijeenkomst in Utrecht georganiseerd, inclusief een heerlijke lunch, waarbij elke deelnemer in een bijeenkomst een eigen vraagstuk, onderzoek of casus inbrengt. Elk voorjaar en najaar start er een groep.

  Volg ons op


 

 Contact

Secretariaat | Kantoor | Trainingslocatie
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
030-2072321
Christiaan Krammlaan 2
3571 AX Utrecht
 Bedrijfsgegevens

Bank NL90RABO0146580664
KvK 71423656
BTW nummer NL858710110B01