Kennisdomein beroepsgeheim en het doorbreken ervan in de zorg, jeugdzorg en sociaal domein
Beroepsgeheim en privacy in de zorg en de jeugdzorg
In het organisatieadvies, het beleidsadvies en de calamiteitenonderzoeken van Move professionals in Utrecht krijgen we te maken met vraagstukken en dilemma's rondom beroepsgeheim, privacy en kennisdelen in de keten. We volgen dit thema en verzamelen de belangrijkste kennisbronnen. We delen dat overzicht graag met onze volgers en klanten (portfolio). Iedere zorgprofessional heeft een beroepsgeheim. Zonder toestemming van de cliënt mag een zorgprofessional geen informatie met derden delen. Zorgverleners, die noodzakelijk betrokken zijn bij de zorg aan de cliënt zijn geen derden.
Het beroepsgeheim mag doorbroken worden:
- met toestemming van de cliënt;
- als sprake is van een wettelijke plicht (bijvoorbeeld de plicht om aan de GGD bepaalde infectieziekten te melden of een verklaring te overleggen in geval van een overlijden of levensbeëindiging (zoals bij euthanasie) en -onder omstandigheden - aan toezichthouders. Voor hulpverleners is een mededelingsplicht zeldzaam. We vinden deze meestal in de ‘verplichte’ relaties; bij de Jeugdwet in geval van ondertoezichtstelling en een soortgelijke verplichting is te vinden in de Reclasseringsregeling;
- bij meldrecht (Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling);
- als sprake is van een conflict van plichten (noodsituatie). Op grond van conflict van plichten kan een zorgprofessional zijn beroepsgeheim doorbreken. Dit gebeurt zorgvuldig en de afwegingen die worden gemaakt worden vastgelegd.
Informatie over het beroepsgeheim van het Ministerie van VWS
VWS verstrekt ook informatie over het beroepsgeheim. Hier wordt ook de vraag beantwoord, wat het betekent als een cliënt wilsonbekwaam is.
- Pagina over het beroepsgeheim van het ministerie van VWS
- Pagina over wilsonbekwaamheid van het ministerie van VWS
Toestemming van de cliënt bij beroepsgeheim en omgaan met dossier (in de jeugdhulpverlening)
Het hulpverleningsdossier is bedoeld om bij te dragen aan goede zorg. Maar misverstanden en onduidelijkheden over wat er wel en niet in een dossier thuis hoort en wie het mag inzien, kunnen die goede zorg ook in de weg staan. Daarom is er vanuit het programma Zorg voor de Jeugd een uitgebreide wegwijzer gemaakt over de rechten en plichten rondom het dossier in het jeugddomein.
Doorbreken van het beroepsgeheim bij meldrecht (Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling)
In Nederland hebben we een verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, maar geen meldplicht, maar een meldrecht. Iedere beroepskracht heeft het wettelijk recht om, ook zonder toestemming van (de ouders van) de cliënt, vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling te melden bij Veilig Thuis. Het meldrecht betekent ook dat beroepskrachten, zonder toestemming van de cliënt, op verzoek van Veilig Thuis informatie mogen verstrekken over de betrokkene. Door te werken met een meldcode blijft de beslissing om vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling wel of niet te melden, berusten bij de professional. Het stappenplan van de meldcode biedt hem houvast bij die afweging.
Waarom is er sprake van een meldrecht en geen meldplicht bij huiselijk geweld en kindermishandeling?
Uit onderzoek is gebleken, dat er meerdere redenen zijn om de toegevoegde waarde van een meldplicht te relativeren. Een professional die meldt op grond van een meldplicht, doet dat wellicht niet alleen uit een gefundeerd vermoeden van geweld, maar misschien ook uit angst voor aansprakelijkheid als hij het niet meldt. Daardoor stijgt weliswaar het aantal meldingen, maar niet de kwaliteit ervan. Een meldplicht leidt zo tot overbelasting van het systeem en tot onnodig stigmatiserende onderzoeken, zonder duidelijke pluspunten voor hulp aan, en bescherming van, het kind en het gezin. Een betere weg is het ondersteunen van de professional bij zijn/haar handelen. Het gebruik van het instrument meldcode blijkt te bevorderen dat (potentiële) geweldssituaties eerder worden gesignaleerd en gemeld.
Augeo heeft in haar bibliotheek een folder opgenomen over het doorbreken van het beroepsgeheim bij meldrecht in het kader van de meldcode
Conflict van plichten bij het doorbreken van geheimhoudingsplicht
Voor elke professional bestaat daarnaast altijd de mogelijkheid om bij een ‘conflict van plichten’ de geheimhoudingsplicht te doorbreken. ‘Conflict van plichten’ betekent dat er ondanks de geheimhoudingsplicht toch een dringende reden kan zijn om informatie te verstrekken. De plicht om te zwijgen botst met het recht om te spreken vanwege zwaarwegende belangen van de cliënt of een ander. De beslissing om de geheimhoudingsplicht te doorbreken kan alleen in een concreet geval gemaakt worden. Vaak is in die situaties sprake van een dilemma en een ongelijke machtsverhouding; een kind moet beschermd worden tegen een ouder, een hulpbehoevende tegen een hulpverlener met verkeerde motieven enzovoorts.
Het maken van een belangenafweging is belangrijk als je overgaat tot het doorbreken van het beroepsgeheim:
- Het is niet mogelijk om toestemming van de cliënt te vragen of te krijgen;
- Je komt in gewetensnood als je het beroepsgeheim niet doorbreekt;
- Zwijgen kan ernstige (verdere) schade opleveren;
- Het doorbreken van het beroepsgeheim kan deze schade voorkomen;
- Het beroepsgeheim wordt zo min mogelijk geschonden;
- Je ziet geen andere weg om het probleem op te lossen.
Morele dilemma's bij het doorbreken van beroepsgeheim
Veel kennisbronnen gaan over juridisch perspectief bij het doorbreken van het beroepsheim. Het doorbreken van het beroepsgeheim kent een juridisch perspectief, maar ook een moreel perspectief. Bij het doorbreken van het beroepsgeheim spelen beide perspectieven een rol.
Een zorgprofessional is een goed hulpverlener die handelt in overeenstemming met de verantwoordelijkheid die daarbij hoort en die is vastlgegd in de voor hem of haar geldende professionele standaard. Er zijn vier morele basispricincipes in de zorg:
- Respect voor autonomie: de wens van de patiënt zo veel mogelijk respecteren.
- Niet schaden: mensen geen schade toebrengen.
- Weldoen: zo veel mogelijk het welzijn van mensen bevorderen, inclusief hun leven beschermen.
- Rechtvaardigheid: de ene persoon niet anders (minder of beter) behandelen dan de andere persoon met dezelfde behoefte.
Bron: Principles of biomedical ethics, T.L. Beauchamp en J.F. Childress (2012)
Professionals balanceren tussen morele basisprincipes in de zorg, de professionele standaard van de beroepsgroep waartoe hij behoort, waarden van de cliënt en zijn familie en het beleid van de organisatie en de wet- en regelgeving. Dat levert ethische vragen en dilemma’s op die je steeds voor de vraag stellen: wat is goede zorg in deze situatie?
- Zorg voor beter heeft een mooi kennisdomein ontwikkeld over morele dilemma's
Gegevensuitwisseling en beroepsgeheim in de GGZ
Op de website van de Nederlandse vereninging voor psychiatrie zijn diverse handreikingen te vinden voor psychiaters en voor samenwerking in de keten.
Gegevensuitwisseling en beroepsgeheim in de jeugdzorg
Voor de jeugdzorg is een privacyapp ontwikkeld. Deze app bevat informatie voor jongeren en voor jeugdbeschermers, medewerkers in de jeugd-GGZ, jeugd- en huisartsen, medewerkers van wijkteams en Centra voor Jeugd en Gezin, sociaal werk, en medewerkers van gemeentelijke jeugdteams.
Gegevensuitwisseling en beroepsgeheim in de gehandicaptenzorg
Op het kennisplein gehandicaptenzorg zijn de volgende kennisbronnen te raadplegen. Hier vind je uitgebreide informatie over de mogelijkheden om het beroepsgeheim te doorbreken en wel kennis te delen in de keten.
- Handreiking beroepsgeheim en verschoningsrecht van de VGN
- Informatie over geheimhouding en privacy op het kennisplein gehandicaptenzorg
- Stappenplan doorbreken van het beroepsheim
Gegevensuitwisseling en beroepsgeheim rond casuïstiek in het sociaal domein
Om kwetsbare mensen beter te helpen is het vaak nodig dat partijen in het sociaal domein samenwerken. Publicaties over hoe die samenwerking vorm kan krijgen is te vinden op de website:
Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein (Wams)
In maart 2023 is het wetsvoorstel Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) naar de 2e kamer gestuurd een wet komt die regelt dat de handelingsverlegenheid om gegevens uit te wisseen in het sociaal domein juridisch wordt opgelost. Het doel van de Wams is om knelpunten weg te nemen die organisaties in het sociaal domein ervaren als zij persoonsgegevens uitwisselen bij het aanpakken van meervoudige problematiek.
Op deze website zijn vier publicaties over privacy te downloaden:
1. Privacy in het sociaal domein: communiceren over privacy > download publicatie
2. De privacy in het sociaal domein: Wijkteams en het 'pettenvraagstuk' (naar publicatie)
3. Privacy in het sociaal domein: veelgestelde vragen > download publicatie
4. Privacy in het sociaal domein: bewustzijn bij gemeente > download publicatie
Op 1 januari is de Wet Bopz vervangen door de Wvggz en de Wet zorg en dwang (Wzd). Met oog hierop is er nu een addendum beschikbaar op het Handvat Gegevensuitwisseling bij samenwerking rond casuïstiek in het zorg- en veiligheidsdomein.
Het addendum gaat in op aspecten en bepalingen van de Wvggz en de Wzd die relevant kunnen zijn bij de samenwerking en gegevensuitwisseling in het zorg- en veiligheidsdomein. In het Handvat zelf zijn de verwijzingen naar deze wetten geactualiseerd. Het addendum behandelt ook de gegevensverwerking zoals deze is uitgewerkt in de Wet forensische zorg (Wfz).
Sociaal werkers en zwijgplicht
Een sociaal werker heeft formeel geen beroepsgeheim, wel een zwijgplicht. Deze zwijgplicht geldt voor gebruik als professional in het werk; de sociaal werker houdt zich aan zijn beroepscode. In de jeugdhulp is het zelfs een wettelijke plicht, omdat de beroepscode is opgenomen in de Wet op de Jeugdhulp. Maar voor alle sociaal werkers geldt dat zij zich voor de rechter kunnen beroepen op hun zwijgplicht. Het is aan de rechter om dit al of niet voor gebruik in de rechtszaal toe te staan.' Citaat: (6.5.2) uit 'Moresprudentie. Ethiek en beroepscode in het sociaal werk'.
Sociaal werkers hebben de verplichting om te zwijgen over hetgeen zij weten en horen van hun cliënten. Maar soms is het nodig om de gouden regel rond geheimhouding niet op te volgen. Wanneer verbreek je de vertrouwelijkheid? Waarom? En hoe doe je dat op een goede manier? Deze factsheet biedt een stappenplan waarmee je kunt komen tot de juiste afweging.
Doorbreken beroepsgeheim verpleegkundigen en verzorgenden
Informatie over het doorbreken van het beroepsgeheim zoals vastgelegd in de beroepscode op de website van de V&VN
Doorbreken beroepsgeheim artsen
Geregeld, met name na incidenten waarbij onschuldige slachtoffers vallen, wordt een roep om versoepeling van het medisch beroepsgeheim gehoord. Deze geluiden kunnen afkomstig zijn van onder andere de politie, het Openbaar Ministerie (OM), de Inspectie voor de Gezondheidszorg en jeugd (IGJ) en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Het medisch beroepsgeheim is niet absoluut. In bepaalde gevallen kan het geoorloofd zijn om het beroepsgeheim te doorbreken, ook jegens politie of justitie. Bijvoorbeeld als dat geschiedt met toestemming van de patiënt, of als dat wettelijk verplicht is, of na afweging van een conflict van plichten.
Medisch beroepgeheim en de zorgplicht van de arts bij kindermishandeling
Proefschrift (2019) over het breoepsgehiem en zorgplicht van de arts bij kindermishandeling gaat over het medisch beroepsgeheim: waar staat het voor en welke gronden gelden er voor het doorbreken ervan. Daarbij wordt ook de zogeheten zorgplicht die een arts heeft, betrokken. Juist deze plicht om goede zorg te verlenen, blijkt een goede grondslag voor het doorbreken van het medisch beroepsgeheim, en dus om te spreken. Vervolgens wordt bekeken in hoeverre een accentverschuiving, die iedereen zo graag wil, richting 'spreken' vorm kan krijgen in de verschillende situaties waarin een arts, vooral de huisarts, wordt geconfronteerd met mogelijke kindermishandeling.
Gegevensuitwisselingen psychologen, pedagogen en orthopedagogen
- Uitleg op de website van het Nederlands Instituut voor psychologen (NIP)
- Uitleg op de website van de Nederlandse Vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO)
Gegevensuitwisseling voor scholen
Het NJI heeft een handreiking geschreven over de uitwisseling van gegevens van scholen met externen.
Veelgestelde vragen over Prisma calamiteitenonderzoek in de zorg
Bureau Move professionals bureau antwoorden op veelgestelde vragen over Prisma calamiteitenonderzoek in de (jeugd)zorg
Move professionals is specialist in veilige zorg in Utrecht. Wij werken landelijk. Wij hebben een 🔗breed aanbod aan training, advies en onderzoek aan jeugdzorginstellingen, veilig thuis, gehandicaptenzorg, GGZ, ouderenzorg en organisaties in het sociaal domein.
Wat is een incident in de zorg?
Een incident in de zorg is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot beperkte schade aan de cliënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden’.
Wat is een calamiteit in de zorg?
Een calamiteit in de zorg is een niet beoogde (niet bedoelde) of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een client heeft geleid. De uitwerking van deze definitie van een calamiteit verschilt per wettelijk kader (WLZ, WMO, Jeugdwet, Wgbo). Informatie hierover komt uitgebreid aan bod in onze trainingen en readers. Kijk ook voor meer informatie op de website van de IGJ
Wat is het verschil tussen een incident en een calamiteit in de zorg?
Het verschil tussen een incident en een calamiteit is, dat een incident is een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt. Bij een calamiteit gaat het om ernstige schade of overlijden.
Wat is een calamiteitenonderzoek in de zorg?
Een calamiteitenonderzoek in de zorg begint bij het vaststellen of een gebeurtenis een calamiteit is in de zin van de (voor de sector relevante) wet. Als de gebeurtenis inderdaad valt onder de definitie van de wet, dan meldt de zorginstelling bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd, of bij de toezichthoudend ambtenaar. Meestal zal de IGJ een zorginstelling vragen om de calamiteit dan te (laten) onderzoeken. Soms ook doet de IGJ zelf onderzoek. Soms is niet meteen te zeggen of de gebeurtenis een calamiteit is. In dat geval kan eerst een vooronderzoek gedaan worden, om dit in maximaal 6 weken te kunnen bepalen. Een calamiteitenonderzoek wordt ingesteld om te begrijpen wat er is gebeurd met als doel ervan te leren en het risico op een vergelijkbare gebeurtenis te verkleinen. 🔗 Kijk eens op ons aanbod.
Wie voert het calamiteitenonderzoek in de zorg en de jeugdzorg uit?
Een calamiteitenonderzoek in de zorg kan worden uitgevoerd door een interne onderzoekscommissie van de zorginstelling(en), door een extern bureau of door een combinatie van interne en externe onderzoekers. Ook komt het voor dat de inspectie zelf onderzoek doet. Belangrijke voorwaarde voor elke calamiteitenonderzoeker is, dat deze onafhankelijk is. Dat wil zeggen dat de onderzoeker(s) geen enkele directe betrokkenheid heeft bij de calamiteit, de client of de betrokken hulpverleners. In bepaalde situaties wordt vereist dat het onderzoek wordt geleid door een onafhankelijk extern voorzitter.
Wat is een Prisma onderzoek in de zorg?
Een Prisma onderzoek is een methode om systematisch onderzoek te doen. Prisma is een afkorting voor 'Prevention Recovery Information System for Monitoring and Analysis'. Het is gebaseerd op het feit, dat er vrijwel altijd meerdere factoren een rol spelen bij het ontstaan van incidenten. Het onderzoek is gericht op het identificeren van die factoren. Een Prisma analyse is gericht op het vaststellen van de samenhang en volgorde van factoren, die gezamenlijk hebben geleid tot het incident. Meer uitleg over de Prisma methode en de Sire methode is te lezen in onze 🔗 folder.
Wat is een externe (onafhankelijke) voorzitter voor een calamiteitencommissie in de zorg?
Een externe (onafhnakelijke) voorzitter is iemand van buiten de organisatie waar de calamiteit plaatsvond. Als een calamiteit onderzocht wordt, moeten zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg sinds 1 oktober 2015 een externe (onafhankelijke) voorzitter aanstellen om de onafhankelijkheid van het onderzoek te waarborgen. Een externe voorzitter is iemand die op geen enkele wijze verbonden is aan de zorgaanbieder waar de calamiteit heeft plaatsgevonden. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om een externe voorzitter aan te stellen. De zorgaanbieder moet goed kijken naar de vaardigheden die passen bij het onderzoek naar de calamiteit en de kennis en kunde van het onderzoeksteam. De inspectie verwacht dat zorgaanbieders meer kunnen leren van de onbedoelde gebeurtenissen door het inschakelen van een externe voorzitter. Daarmee kunnen zij maatregelen nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Move professionals heeft veel ervaring met de rol van extern voorzitter. 🔗 Kijk eens op ons aanbod.
Wat is de Prisma methode?
De Prisma methode is oorspronkelijk ontwikkeld vanuit incidenten in vooral de chemische industrie. Prisma staat voor Prevention Recovery Information System for Monitoring and Analysis. De technische universiteit heeft de methode naar Nederland gehaald en doorontwikkeld naar de (onder andere) de medische sector. De methode kenmerkt zich door het vaststellen van een topgebeurtenis en het gebruik van een oorzakenboom en het systematisch classificeren van de oorzaken volgens het Eindhovense classificatie Model (ECM). Daarmee volgt de PRISMA-methodiek een systeembenadering, waarin zowel menselijke factoren, technische en factoren, als organisatorische factoren systematisch worden doorgelicht. De methode is door Move professionals uitgewerkt naar een praktisch Prisma plus 8 stappen onderzoeksmodel voor de care sector, waarbij naast eerder genoemde factoren ook clientfactoren en factoren in de samenwerking met de keten worden doorgelicht. 🔗 Kijk ook eens in onze folder over de Prisma methode.
Wat is Prisma analyse in het calamiteitenonderzoek?
De Prisma analyse in het calamteitenonderzoek is een onderdeel van het onderzoek, waarbij op grond van de bevindingen uit het feitenonderzoek, systematisch per Prismadomein wordt geanalyseerd welke factoren cruciaal waren in het kunnen ontstaan van de calamiteit, en waarom (of hoe) deze cruciaal konden worden.
Wat is Sire methodiek in het calamiteitenonderzoek?
De Sire methodiek kenmerkt zich onder meer door de gestructureerde onderzoeksopzet en door de verschillende tools en technieken die bij de analyses kunnen worden gebruikt. SIRE staat voor Systematische Incident Reconstructie en Evaluatie. Move professionals heeft de stappen uit de Sire methode verwerkt in haar Prisma plus 8 stappen model, waarbij de plus staat voor de onderzoekstructuur in het calamiteitenonderzoek.
Wat is het Prisma plus 8 stappenmodel in het calamiteitenonderzoek?
Het Prisma plus 8 stappenmodel combineert de Prisma methode en de Sire methode. Aan de oorspronkelijk drie domeinen van de Prisma methodiek volgens de ECM-classificatie (Eindhovense Classificatie Model), zijn de domeinen cliëntfactoren en ketenfactoren toegevoegd. De onderzoekstructuur uit de Sire methode is vertaald naar de 8 praktische stappen in een calamiteitenonderzoek, die helpen om focus te bewaren en tegelijkertijd ondersteunen om breed (per prismadomein) te kijken naar relevante factoren die (mogelijk) van invloed zijn geweest op het kunnen ontstaan van de calamiteit. In combinatie met een grondige Prisma analyse levert dit een krachtige én praktische onderzoeksmethode op die daadwerkelijk inzicht biedt in kernoorzaken van calamiteiten. 🔗 Kijk ook eens onze folder over de uitleg van het 8-stappenmodel van Move professionals.
Wat is het gatenkaasmodel in het calamteitenonderzoek?
Het gatenkaasmodel is een hulpmiddel om te kijken naar risico's in de organisatie van de zorg. Het Zwitsersekaas model is in 1990 geïntroduceerd door James T. Reason. Hij liet zien dat er in organisaties verschillende niveaus van falen kunnen zijn. Reason had het over vier niveaus van falen: organisatiefactoren, ontoereikend toezicht, technische factoren en de onveilige handelingen van medewerkers zelf; de menselijke factoren. Een organisatie kan voorzorgsmaatregelen of verdedigingslagen aanbrengen die helpen beschermen tegen onbedoelde gebeurtenissen die in een organisatie kunnen optreden. De 'plakken kaas' symboliseren de barrières in organisaties die gevaren en risico's moeten beperken op elk van de niveaus. Als meerdere barrières tegelijk falen (de gaten in de kaas), valt het gevaar er als het ware doorheen en wordt het risico op een ernstig incident groot. Move professionals heeft het gatenkaasmodel uitgewerkt waarin onderscheid wordt gemaakt in het niveau van ‘menselijke factoren’ tussen medewerkers (professionals) en cliëntsysteem, en er is bovendien de plak ketensamenwerkingsfactoren toegevoegd aan dit gatenkaasmodel. 🔗 Kijk ook eens in de folder van Move professionals over gatenkaasmodel.
Wat is een oorzakenboom in het calamiteitenonderzoek?
Een oorzakenboom in het calamiteitenonderzoek is een schematische weergave van de analyse van het Prisma calamiteitenonderzoek in de vorm van een boom. In een oorzakenboom laat je zien wat de calamiteit is (topgebeurtenis) en welke factoren in welke prismadomeinen een doorslaggevende rol hebben gespeeld bij het kunnen ontstaan van een calamiteit. De oorzakenboom maakt samengevat duidelijk hoe de calamiteit heeft kunnen gebeuren.
Wat is een calamiteitenrapportage of calamiteitenrapport?
Een calamiteitenrapportage of calamiteitenrapport is de schriftelijke verantwoording van de uitkomst van een Prima calamiteitenonderzoek naar een ernstige gebeurtenis in de zorg, de jeugdzorg of het sociaal domein. In het rapport wordt de inhoud van de calamiteit en de methode van onderzoek beschreven. De toezichthouders in de zorg, jeugdzorg en sociaal domein hebben richtlijnen voor calamiteitenonderzoek en de daarbij horende rapportages. De calamiteitenrapportages van Move professionals voldoen aan de richtlijnen van de toezichthouders en geven antwoord op de vraag wat een organisatie kan leren en verbeteren om in de toekomst soortgelijke ernstige gebeurtenissen te signaleren en voorkomen.
Wie heeft inzage in een calamiteitenrapportage?
Een calamiteitenrapportage wordt opgesteld in opdracht van een bestuurder van een organisatie in de zorg, de jeugdzorg en het sociaal domein. Met de rapportage legt de bestuurder verantwoording af aan de toezichthouder. De calamiteitenrapportages van Move professionals bevatten geen persoongegevens maar zijn voor de personen die betrokken waren bij de calamiteit wel herleidbaar. Om die reden kan een bestuurder besluiten om de rapportage niet openbaar te maken. In onze rapportages doen wij altijd aanbevelingen over de wijze waarop de organisatie kan communiceren over de uitkomsten van het onderzoek. In onze onderzoeken betrekken we altijd de cliënt of de jongeren en zijn of haar naastbetrokkenen. De vragen die zij hebben beantwoorden we vanuit de bevindingen uit het onderzoek. In onze rapportage doen we ook aanbevelingen hoe die antwoorden met de cliënt, de jongere en de naastbetrokkenen kunnen worden gedeeld.
Wat staat er in een samenvattende calamiteitenrapportage of een samenvatting van een calamiteitenrapport?
In een samenvattende calamiteitenrapportage wordt het onderzoeksproces, de onderzoeksmethode, de conclusies en aanbevelingen beschreven. Een samenvattende calamiteitenrapportage kan in principe breed gedeeld worden met bijvoorbeeld de cliënt, de jongere, zijn naastbetrokkene, ketenpartners of zorgnetwerkpartners. Move professionals stelt, op verzoek van de bestuurder, na afronding van door haar onafhankelijk uitgevoerde onderzoeken, daarvan een onafhankelijke samenvattende calamiteitenrapportage op.
Wat is geweld in de zorgrelatie?
Bij geweld in de zorgrelatie gaat daarnaast het om alle vormen van mishandeling en dwang die strafbaar zijn volgens het Wetboek van Strafrecht (artikel 300 en artikel 284). De wet omschrijft geweld in een zorgrelatie als volgt: Seksueel binnendringen van het lichaam van of ontucht met een cliënt, alsmede geweld jegens een cliënt, door iemand die in dienst of in opdracht van een instelling of opdrachtnemer van een instelling werkzaam is, dan wel door een andere cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van een instelling verblijft.
Volgens de Wkkgz moeten zorgaanbieders alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden bij de inspectie. Bij geweld in de zorgrelatie maakt de IGJ onderscheid tussen:
- Geweld door een zorgverlener of een andere persoon van een zorginstelling jegens een client 🔗 Zie richtlijn IGJ
- Geweld tussen cliënten onderling 🔗Zie richtlijn IGJ
Bij geweld in de zorgrelatie gaat het om:
- Geweld van een zorgverlener jegens een cliënt.
- Geweld van een ander persoon die werkt binnen of in opdracht van de zorginstelling jegens een cliënt.
- Geweld tussen cliënten onderling als zij beiden minimaal een dagdeel in een zorginstelling verblijven.
Move professionals kan een onderzoek naar geweld in de zorgrelatie uitvoeren. 🔗 Meer informatie op: Prisma onderzoek naar geweld (in de zorgrelatie)
Wat is een ongevalsonderzoek bij een arbeidsongeval?
Een ongevalsonderzoek is een onderzoek dat een organisatie uitvoert in opdracht van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Zorg- en jeugdzorgorganisaties moeten ernstige arbeidsongevallen met medewerkers melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). De NLA zal vragen om het zelf uitvoeren van een ongevalsonderzoek naar aanleiding van een arbeidsongevela. Een ongevalsonderzoek is een onderzoek dat een zorgorganisatie of een jeugdzorgorganisatie zelf uitvoert of laat uitvoeren. Als het arbeidsongeval plaatsvond na geweld door een cliënt dan vraagt dit om een zorgvuldig onderzoek waarbij ook de de cliënt en/of zijn familie gesproken kan worden. Het doel van deze nieuwe werkwijze is het verbeteren van de veiligheid op de werkvloer en hiervan te leren. Een analyse, bijvoorbeeld met behulp van de Prismamethode maakt onderdeel uit van het onderzoek. Als sprake is van geweld van een cliënt naar een medeweker dan doet de organisatie hiervan ook melding bij de IGJ. De IGJ kan dan (ook) vragen om een aanvullend onderzoek.In sommige gevallen kan ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om een calamiteitenonderzoek of een onderzoek naar geweld in de zorgrelatie kunnen vragen. 🔗 Meer informatie op: Ongevalsonderzoek
Wat zijn de drie pijlers van een veilige zorgrelatie?
De drie pijlers van een veilige zorgrelatie zijn, bewustwording, preventie en interventie. Deze drie pijlers zijn toepasbaar op alle sectoren in de zorg en ook op de jeugdhulp. Voor de langdurige zorg is de Leidraad Veilige Zorgrelatie geschreven. Kijk op 🔗www.veiligezorgrelatie.nl voor meer informatie.
Wat is een netwerkzorgmelding en Prisma ketenonderzoek in de (jeugd)zorg?
Een netwerkzorgmelding en een ketenonderzoek gaan over een incident of calamiteit tijdens de samenwerking tussen zorgaanbieders en/of hulpverleners. Als het gaat om drie of meer zorgaanbieders die min of meer gelijktijdig betrokken zijn bij de zorgverlening aan een cliënt dan is dit een netwerkzorgmelding. Move professionals kan een onderzoek naar een netwerkzorgmelding uitvoeren. 🔗Meer informatie op: Calamiteitenonderzoek netwerkzorgmelding en Prisma ketenonderzoek
Wat is een burgermelding of een zorgmelding in de (jeugd)zorg?
Een zorgmelding of burgermelding in de (jeugd)zorg is een vraag, een klacht of een probleem over de kwaliteit van de zorg en jeugdhulp gedaan door cliënten, patiënten, hun naasten en andere betrokkenen bij de toezichthouder zoals het Landelijk Meldpunt Zorg van de Inspectie. Naat aanleiding van een zorgmelding of burgermelding kan de toezichthouder om een calamiteitenonderzoek of onderzoek naar geweld in de zorgrelatie vragen. Move professionals is ervaren in het uitvoeren van onderzoeken naar aanleiding van een zorgmelding of burgermelding. Deze meldingen kunnen gedaan worden bij het 🔗 Landelijk Meldpunt Zorg van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd, maar bijvoorbeeld ook bij het Vertrouwenspersonen Jeugdstem 🔗Link naar het Jeugdstem (vertrouwenspersonen AJK).
Naar aanleiding van een dergelijke melding kan de inspectie de zorgaanbieder de opdracht geven om een onderzoek in te stellen. De organisatie moet dan een Prisma calamiteitenonderzoek instellen. Move professionals heeft ervaring met het uitvoeren van een onderzoek met de Prismamethode naar een burgermelding. 🔗 Kijk ook eens in onze folder over het onderwerp burgermelding.
Wat is een een interne klacht in de (jeugd)zorg?
Iedere zorgaanbieder heeft een interne klachtenprocedure, met een klachtenfunctionaris en een eigen klachtencommissie. Dit is een wettelijke plicht die is vastgelegd in de Wkkgz. Hier kan de cliënt en zijn verwant(en) terecht met vragen of klachten over de zorgverlening. De overheid heeft een klachtenwijzer gemaakt die burgers helpt om bij het goede loket terecht te komen.
Wat is een just culture?
Met just culture wordt een manier van denken en handelen bedoeld in een organisatie die rechtvaardig is. Als er iets is misgegaan in de zorg of de jeugdzorg is de vraag: wat ging er mis? Dit in tegenstelling tot een blame culture (beschuldigende cultuur) waarin gevraagd wordt wie maakte een fout. Mensen in organisaties willen en kunnen veilig incidenten melden en willen en kunnen hiervan leren als er geen angst is dat zij worden beschuldigd.
Wat is Safety-II?
Safety-II is een reactie op Safety-I denken. Safety-I is gericht op het denken over veiligheid vanuit protocollen en processen die fouten voorkomen. Dit denken over veiligheid wordt lineair denken genoemd. In dit denken staat de voorspelbaarheid van processen centraal. Als je werkt volgens protocol, dan gaat het goed. Als het dan toch mis gaat, dan is het protocol niet goed gevolgd aldus de klassieke Safety-I gedachte. Verbeteringen worden gezocht in het aanscherpen en verbeteren van de richtlijnen en protocollen.
Safety-II is een positieve manier om over veiligheid te denken en naar veiligheid te kijken in de zorg. Safety-II kijkt naar de dagelijkse praktijk en heeft de focus op het vertrouwen in de zorgprofessionals en wat zij in de dagelijkse praktijk doen, hoe ze samen werken en hoe zij zich aanpassen aan de omstandigheden. Safety-II gaat ervan uit dat het werk van professionals niet volledig geprotocolleerd kan worden omdat er steeds afstemming is met de cliënt en de omgeving. In het Safety-II denken staat de professional centraal en is veiligheid vanzelfsprekend aanwezig. Safety-II gaat ervan uit dat de zorg veilig(er) wordt als je weet waardoor het goed gaat en welke aandachtspunten er zijn voor verbetering in de praktijk.
In de Prisma plus onderzoeken van Move professionals vragen we daarom altijd naar 'de bedoeling', naar hoe het normaal gesproken gaat en wat de dagelijkse routine is. We vragen aan de professionals zelf waardoor het meestal goed gaat en wat daarvan geleerd kan worden en waar zij verbeteringen zien. We maken de omgeving en de context van de professionals zichtbaar en kunnen daardoor het samenspel van alle organisatie factoren laten zien die van invloed waren op een onbedoelde uitkomst. Daarmee leveren we een bijdrage aan duurzame verbeteringen en houden we ons verre van het zoeken naar een schuldige of naar aanbevelingen die alleen gaan over protocollen en richtlijnen.
Wat leer je in een Prisma calamiteitentraining?
Aspirant leden van calamiteiten onderzoekscommissies leren professioneel calamiteitenonderzoek in te richten en uit te voeren volgens 🔗 de Prisma+ methodiek en het PRISMA+ 8-Stappenmodel© voor calamiteitenonderzoek. Deze trainingen worden in-company gegeven en zijn ook als open inschrijving beschikbaar. 🔗 Kijk ook eens bij ons trainingsaanbod.
Wat is een calamiteitenonderzoeker in de (jeugd)zorg?
Een camaliteitenonderzoeker is iemand die geschoold is in het uitvoeren van calamiteiten in de (jeugd)zorg. Calamiteiten in de jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, de ggz, het sociaal domein en andere gezondheidszorgorganisaties moeten worden gemeld bij de inspectie. Een calamiteit moet dan ook worden onderzocht. Een calamiteitenonderzoeker heeft de kennis en ervaring om een calamiteit zo te onderzoeken dat ervan geleerd kan worden op alle niveaus in de organisatie. Daarom is het belangrijk dat het onderzoek niet te smal en ondiep wordt ingestoken. Een calamiteit vindt immers plaats in een context. Een ervaren calamiteitenonderzoeker kijkt niet te diep en niet te breed en geeft antwoord op de vraag 'hoe de calamiteit kon gebeuren' . Calamiteitenonderzoekers zijn opgeleid in een onderzoeksmethode bijvoorbeeld de Prisma methode. 🔗 Calamiteitenonderzoeker worden? Volg een training. Calamiteitenonderzoeker nodig? Neem contact op met ons.
Wat is Prisma light?
Prisma light is een werkwijze om minder minder ernstige incidenten te analyseren in teamverband. Move professionals gebruikt daarvoor de Prisma review. Voor het analyseren van calamiteiten maken wij (Move professionals) gebruikt van de Prisma plus methode.
Wat is Prisma plus?
Prisma plus is een werkwijze om ernstige incidenten te onderzoeken. Move professionals uit Utrecht voert calamiteitenonderzoek uit volgens de Prisma methode gecombineerd met de Sire methode. Dit is door ons doorontwikkeld in de Prisma plus-methode. Move professionals ondersteunt bij het uitvoeren van een onafhankelijk en deskundig calamiteitenonderzoek, maar levert ook coaching on the job van uw medewerkers. Daarnaast geven we trainingen op het gebied van calamiteitenonderzoek. Wij kunnen de rol van extern voorzitter vervullen of wij kunnen het gehele onderzoek uitvoeren.
Is Move professionals een expertisecentrum?
Move professionals heeft haar expertise op het gebied van veilige zorg en calamiteitenonderzoek.
- Wij verzamelen actuele kennis over calamiteitenonderzoek, calamiteiten en hoe calamiteiten kunnen worden voorkomen
- Wij delen onze kennis over veilige zorg met professionals
- Wij doen zelf onderzoek naar calamiteiten
- Wij hebben brede kennis van de sectoren jeugdzorg, langdurige zorg en ggz
- Wij werken samen met andere deskundigen
Move professionals bureau voor Prisma plus calamiteitenonderzoek in de zorg
Move professionals heeft jarenlange ervaring in het uitvoeren van onafhankelijke Prisma en Sire onderzoeken voor de langdurige zorg, de jeugdzorg, de jeugdhulp en organisaties in het sociaal domein.
Op zoek naar een deskundige partner voor het uitvoeren van onafhankelijk Prisma calamiteitenonderzoek? Wij hebben expertise in het uitvoeren van onafhankelijk calamiteitenonderzoek bij ernstige en complexe calamiteiten en geweld in de zorg en de zorgrelatie in de langdurige zorg (Wlz), de jeugdzorg, de GGZ, de verslavingszorg, beschermd wonen, het maatschappelijk domein (WMO). 🔗 Meer weten over ons calamiteitenonderzoek in de zorg en jeugdzorg
Move professionals doet Prisma onderzoeken in de zorg, de jeugdzorg en het sociaal domein
Onze Prisma onderzoeken zijn altijd op maat en gericht op de feiten en omstandigheden die vooraf gingen aan een ongewenste of onbedoelde gebeurtenis in de gehandicaptenzorg, de ouderenzorg, de GGZ, de jeugdzorg en organisaties in het sociaal domein zoals beschermd wonen. De cliënt, zijn verwanten, de ketenpartners en de professionals worden door ons respectvol bij het Prisma onderzoek betrokken. Met hen gaan we in gesprek over het incident, de calamiteit, het geweld, de klacht of het ongeval. Geïnteresseerd geraakt?🔗 Kom met ons in contact
Move professionals geeft trainingen en coaching bij Prisma plus calamiteitenonderzoek in de zorg
We geven aan zorg- en jeugdzorgprofessionals training om zelfstandig, respectvol en onafhankelijk onderzoek uit te voeren in de eigen organisatie. We coachen professionals tijdens het zelf uitvoeren van Prisma onderzoek of het leren van incidenten.
Geïnteresseerd geraakt? 🔗 Meer weten, bezoek onze informatiepagina
De kracht van Move professionals
Onze klanten waarderen onze Prisma onderzoeken omdat we binnen de afgesproken tijd, waarderend calamiteitenonderzoek doen dat voldoet aan de eisen die toezichthouders stellen.
Wij geven een antwoord op de vraag waardoor het deze keer anders ging dan gewenst en wat gedaan kan worden om de kans daarop een volgende keer te verkleinen. In onze onderzoeken zijn we gericht op de praktijkkennis van de betrokken professionals en minder op het toepassen van richtlijnen en protocollen. We kijken altijd naar de bredere context waarin de professionals en de organisatie zich bevond ten tijde van de onbedoelde gebeurtenis. We vragen naar de verbeterpunten die professionals zelf zien en stimuleren de reflectie bij professionals en vragen ook aan de cliënt zijn naastbetrokkenen wat er een volgende keer anders kan. Als de zorg geleverd werd samen met andere ketenpartners of in een netwerk dan zijn we gericht op de verhalen van alle betrokkenen. 🔗Weten wie we zijn?
De klanten van Move professionals
Wij hebben verschillende Prisma onderzoeken uitgevoerd en trainingen gegeven aan tevreden klanten. 🔗Weten wie onze klanten zijn?
Onafhankelijk Prisma onderzoek op verzoek van de IGJ, de NLA of WMO toezichthouder
Wilt u een deskundige partij die voor u een onafhankelijk Prisma onderzoek kan uitvoeren bijvoorbeeld naar aanleiding van een verzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) of de WMO-toezichthouder, dan komen we graag met u in contact. 🔗 Een intakegesprek? Komt met ons in contact
Portfolio - Move professionals specialist in veilige zorg en calamiteitenonderzoek
Move professionals is specialist in onafhankelijk Prisma calamiteitenonderzoek
Vanuit ons bureau in Utrecht werken wij voor opdrachtgevers in heel Nederland in de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, de ouderenzorg, maatschappelijke organisaties en de ggz. Onze klanten zitten onder andere in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Zwolle, Breda, Middelburg, Groningen en Flevoland.
Wij hebben jarenlange ervaring met onafhankelijk Prisma calamiteitenonderzoek, onderzoek naar geweld in de zorg en zorgrelatie en ander Prisma onderzoek binnen de langdurige zorg (Wlz) zoals de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg, de forensische zorg, de geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen locaties. Het sociaal domein (WMO), zoals de maatschappelijke opvang. De jeugdzorg, zoals de residentiële jeugdhulp, JeugdzorgPlus, jeugdbescherming, veilig thuis en voor koepels en brancheorganisaties voor gezinshuizen en zorgboerderijen.
Wij kunnen snel aan de slag. Move professionals is specialist in gedegen, onafhankelijk en deskundig onderzoek.Dat betekent, dat we op de hoogte zijn van de eisen van de wettelijke kaders, de richtlijnen van de IGJ, de normen van het werkveld en de laatste stand van zaken wat betreft de kwaliteit en veiligheid van de thema's die we onderzoeken. We werken integer, respectvol en discreet.
Onderstaand een aantal organisaties waarvoor wij 🔗 opdrachten hebben uitgevoerd en 🔗 trainingen hebben verzorgd.
Opdrachtgevers Move professionals
- Categorie: Algemeen
Prisma plus trainingen voor calamiteitenonderzoek en leren van incidenten
Move professionals is een CRKBO-erkend opleidingsinstituut en het scholingsaanbod is BTW vrij
Move professionals academy (kortweg M'academy) heeft het kwaliteitskeurmerk behaald en is een CRKBO-erkend opleidingsinstituut en daarmee geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Deze erkenning betekent dat Move professionals voldoet aan de kwaliteitseisen die aan het kortdurend beroepsonderwijs worden gesteld. Het betekent ook dat wij onze leertrajecten vrij van btw kunnen aanbieden. 🔗 Meer informatie
Move professionals geeft incompany trainingen in de (jeugd)zorg
Actief leren
Onze trainingen zijn geheel vernieuwd. Niet meer apart in een trainingslokaal, en niet meer droog oefenen met een casus. Maar wel in je eigen praktijk zelf actief aan de slag met een actuele casus of eigen onderzoeksthema, zoals agressie of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Onder de begeleiding van een ervaren onderzoeker leren deelnemers met elkaar een onderzoek in te richten en uit te voeren door te oefenen met een realistische casus en een praktijkopdracht.
Alle trainingen worden incompany aangeboden. Open inschrijvingen zijn (beperkt) mogelijk, vooral bedoeld voor (nieuwe) leden van al door ons getrainde onderzoekscommissies. Alle deelnemers aan onze Prisma plus trainingen krijgen na afloop toegang tot onze cursistenpagina met daarin een schat aan informatie voor het calamiteitenonderzoek. Daarnaast bieden wij aan al onze cursisten GRATIS een telefonisch spreekuur waarin we vragen beantwoorden en meedenken in oplossingen. 🔗Meer informatie
Prisma plus basistraining voor calamiteitenonderzoek
Het Prisma plus 8-Stappenmodel© voor calamiteitenonderzoek is gebaseerd op de bekende Prisma methode en Sire methode. Onderzoekers worden stap voor stap getraind in het opzetten en uitvoeren van gedegen calamiteiten onderzoek. Er worden branche specifieke trainingen gegeven, door ervaren trainers bekend met het werkveld. Onderwerpen zijn o.a. de samenstelling van de commissie, het gatenkaasmodel, het opbouwen van verschillende soorten reconstructies, het belang van de context. Deelnemers leren onderzoek te doen dat voldoet aan de eisen van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en andere toezichthouders. Onze trainers zijn ervaren calamiteitenonderzoekers. Daardoor weten zij precies welke zaken onderzoekers in de praktijk tegenkomen en delen praktische tips en tools uit hun eigen onderzoekspraktijk.
In dit leertraject besteden we nadrukkelijk aandacht aan zowel de kennis als de vaardigheden als de beroepshouding. Je krijgt de kennis aangereikt om een Prisma plus calamiteitenonderzoek uit te kunnen voeren. Je ontwikkelt vaardigheden om het onderzoeksproces aan anderen over te dragen en de stappen gestructureerd te doorlopen. Je werkt aan een neutrale en onafhankelijk beroepshouding die waarderend is en die de schadelijke gevolgen van de calamiteit voor alle betrokkenen erkent.
Bekijk onze uitgebreide folder 🔗 Prisma plus basistraining voor calamiteitenonderzoek
Prisma plus training voor voorzitter – penvoerder in calamiteitenonderzoek
Voor professionals die in hun eigen organisatie(s) de rol van voorzitter en/of penvoerder van de calamiteitenonderzoekscommissie vervullen, hebben wij een exclusieve incompany training ontwikkeld waarin zij de kennis, vaardigheden en houding verwerven om die rol te vervullen aan de hand van een actuele casus die speelt of heeft gespeeld in de eigen organisatie. In deze intensieve training leren (jeugd)zorgprofessionals aan de hand van het Prisma plus 8-stappenmodel voor calamiteitenonderzoek, hoe zij als voorzitter en/of penvoerder een onderzoeksteam in de eigen organisatie(keten) stap voor stap begeleiden. Onderwerpen die onder meer aan de orde komen zijn: mandaat, onafhankelijkheid, positionering, reconstructie, classificatie, oorzakenboom en rapportages. Er worden handvatten en technieken aangereikt om het onderzoeksproces gestructureerd te begeleiden en om alle informatie gedurende het hele calamiteitenonderzoek systematisch te ordenen. Bekijk onze uitgebreide folder 🔗 Prisma plus training voor voorzitter – penvoerder in calamiteitenonderzoek
Prisma review voor het rechtvaardig leren van incidenten in de zorg
Prisma review e-learning en Prisma review train-de-trainer
Voor het uitvoeren in teamverband van Prisma reviews van incidenten zijn er twee varianten beschikbaar. De uitgebreide en complete interactieve e-learning voor zorgmedewerkers én de train-de-trainer variant waarin deelnemers leren een prisma review in de eigen organisatie te begeleiden.
Wat is een Prisma review?
Prisma review is een praktijkgerichte, gestructureerde manier om incidenten, fouten en risico’s in teamverband te bespreken, te analyseren en er lessen uit te trekken.
Zorgorganisaties en professionals zijn verplicht om zichtbaar te maken hoe zij leren van incidenten. Niet alleen registeren maar aantoonbaar leren en verbeteren, dat is de uitdaging. De Prisma Review is speciaal ontwikkeld om incidenten en fouten in de eigen organisatie (team of vakgroep) op professionele wijze te bespreken en te analyseren. In een Review pakt een team gezamenlijk een incident of risico aan om kort en krachtig met behulp van de Prisma review stappenplan te komen tot de kern van de casus. Deelnemers gaan met gerichte actiepunten naar huis. Voor calamiteitenonderzoek zijn deze trainingen minder geschikt.
E-learning als basis
In de interactieve e-learning leren deelnemers hoe zij een casus kunnen selecteren, hoe men zich kan voorbereiden op een review en welke stappen doorlopen worden om een incident respectvol, schuldvrij en gestructureerd te kunnen bespreken. Ze leren een situatie praktisch en systematisch analyseren. Ook krijgen ze een eenvoudige manier aangereikt om een risicoanalyse te maken die wel werkt! Een relatief snelle en slimme manier om het risicobewustzijn te vergroten en systematisch samen te leren met inzet van de eigen ervaring en deskundigheid!
Train-de-trainer
In de train-de-trainer variant leren deelnemers een Prisma review veilig en deskundig te begeleiden. Deelnemers bereiden samen met een ervaren trainer de Prisma review voor en voeren deze vervolgens in daadwerkelijk uit met een team in hun eigen organisatie. Na enige weken volgt een terugkom bijeenkomst waarin de eigen ervaringen, vragen en knelpunten met de trainer worden besproken en van feedback voorzien. Ook is er ruime aandacht voor het praktisch inbouwen in de eigen werkprocessen. LET OP: deze training is niet geschikt voor calamiteitenonderzoek.
Bekijk onze uitgebreide folder 🔗Prisma review voor het rechtvaardig leren van incidenten in de zorg
Prisma plus verdieping, oefen- en opfris workshops
Voor deelnemers die de Prisma plus basistraining hebben gevolgd
Workshops en verdiepingstrainingen om de calamiteiten onderzoek vaardigheden te versterken. In zeer praktijkgerichte trainingen ontwikkelt u de vaardigheden om één of meer van de stappen uit het Prisma plus 8-Stappenmodel© voor calamiteitenonderzoek professioneel te kunnen uitvoeren. Aan de hand van uw eigen casuïstiek en/of eigen vragen en knelpunten in de praktijk. Voor calamiteiten onderzoekers die al ervaring hebben met het doen van professioneel calamiteitenonderzoek. Onze trainers zijn ervaren calamiteitenonderzoekers. Daardoor weten zij precies welke zaken onderzoekers in de praktijk tegenkomen en delen praktische tips en tools uit hun eigen onderzoekspraktijk.
Folders standaardtrainingen Move professionals
(1) Prisma plus basistraining voor calamiteitenonderzoek
(2) Prisma plus training voor voorzitter – penvoerder in calamiteitenonderzoek
(3) Prisma review voor het rechtvaardig leren van incidenten in de zorg
Folder M'academy leercentrum
Kennisdomein klachten in de zorg en de jeugdzorg en calamiteitenonderzoek
Klachten in de zorg
Als een cliënt of zijn familie niet tevreden is over de geleverde zorg, dan wordt dit in de organisatie besproken en daar opgelost. Soms lukt dat niet, dan staan er verschillende wegen open om tot een beantwoording van de klacht te komen. In dit kennisdomein volgt meer informatie, over de wijze waarop wordt omgegaan met klachten in de zorg.
De Wet langdurige zorg (Wlz): Eisen vanuit Wkkgz voor klachtenregeling
Elke zorgaanbieder moet een klachtenregeling hebben voor een laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten. Met als doel het bereiken van een zo bevredigend mogelijke oplossing van de klacht. In een document omschrijft u hoe u de klachtafhandeling heeft georganiseerd en u zorgt ervoor, dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn.
De klachtenfunctionaris volgens Wkkgz
Zorgaanbieders zijn verplicht over een klachtenfunctionaris te beschikken, die u kan informeren en kan bemiddelen tussen u en de zorgaanbieder. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Sinds 1 januari 2017 moeten alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris hebben. Dit heeft te maken met de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz),die op 1 januari 2016 in werking is getreden. Het doel is natuurlijk om de klachten in de zorg te verminderen door van de klacht te leren en te kijken of de zorg ergens beter kan. De naam kan verschillen, bijvoorbeeld klachtenbemiddelaar, vertrouwenspersoon of medewerker klachtenopvang. Soms is de rol van de klachtenfunctionaris ondergebracht bij een bureau of een afdeling zoals een servicebureau of de afdeling Patiëntenvoorlichting.U kunt uw zorgaanbieder vragen hoe en wanneer u de klachtenfunctionaris kunt bereiken. De informatie over klachtafhandeling moet makkelijk voor u beschikbaar zijn,bijvoorbeeld via de website of in de wachtkamer of wachtruimte van uw zorgaanbieder.Cliënten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) kunnen voor hulp en ondersteuning bij het indienen van een klacht contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Deze is niet in dienst van de zorgaanbieder en behartigt de belangen van de cliënt. De hulp van een pvp is gratis.
Jeugdzorg
voor de Jeugdwet geldt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) niet. De eisen omtrent de klachtenregelingen binnen de jeugdhulp zijn dan anders.
Klachtenregeling
De Jeugdwet schrijft voor dat iedere aanbieder (instelling of vrijgevestigde aanbieder) van jeugdhulp of jeugdbescherming moet beschikken over een klachtenregeling (artikel 4.2.1 ev. Jeugdwet). Via het klachtrecht kunnen cliënten aan de orde stellen dat ze niet tevreden zijn met de wijze waarop ze behandeld zijn door de instelling of aanbieder of de voor hen werkzame personen.
Klachtencommissie
Elke instelling en ook vrijgevestigde moet beschikken over een klachtencommissie. Een instelling/vrijgevestigde kan deze zelf instellen of er kan worden aangesloten bij een reeds bestaande klachtencommissie. Hierin zitten mensen die niet bij de instelling horen en dus onafhankelijk zijn. Zij beoordelen klachten en kunnen daar een uitspraak over doen.
Vertrouwenspersoon
De Jeugdwet verplicht gemeenten tot het beschikbaar stellen van een onafhankelijke vertrouwenspersoon voor Jeugdwetcliënten. De gemeente is dus de bevoegde autoriteit om een vertrouwenspersoon in te stellen. Deze eis ligt dus niet bij de instelling of vrijgevestigde. De onafhankelijke vertrouwenspersoon ondersteunt cliënten bij het formuleren van hun klachten, bij het zoeken naar informele oplossingen en bij het voeren van een klachtenprocedure.
Landelijk meldpunt zorg
Het Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) is ondergebracht bij de IGJ het biedt u een luisterend oor, informatie en advies bij vragen of klachten over de zorg.
- Landelijk Meldpunt Zorg
- Klachtenwijzer van het meldpunt
- Dit Klachtbeeld laat zien welke klachten en vragen bij het Landelijk Meldpunt Zorg zijn binnengekomen in 2019.
Tuchtrecht
Het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg stelt op basis van de klacht vast of de zorgaanbieder zijn werk goed gedaan heeft.
- Informatie over tuchtrechter
- Uitleg over een tuchtrechtprocedure (van Holla advocaten)
Een tuchtrechtelijke procedure voor de jeugdhulp gaat via het SKJ.
Het NIP kent twee verenigingstuchtrechtelijke instanties: het College van Toezicht en het College van Beroep. Beide colleges nemen een onafhankelijke positie in binnen het NIP. Bij het College van Toezicht kan worden geklaagd over leden en buitengewone leden van het NIP, alsmede over diegenen die zijn ingeschreven in een van de NIP-registers, maar geen lid zijn van het NIP. Tegen een uitspraak van het College van Toezicht kan beroep worden ingesteld bij het College van Beroep.
Geschillencommissie zorg
Strafbaar feit - aangifte bij de politie
Als u vermoedt dat uw zorgaanbieder een strafbaar feit heeft gepleegd, kunt u dat melden aan de politie.
Aanbod van Move professionals
🔗 Wij voeren klachtonderzoek uit in alle sectoren van de zorg, het onderwijs en het sociaal domein. In ons 🔗 Prisma onderzoek naar een klacht gaan altijd over de vraag ‘hoe heeft het tot een klacht kunnen komen’ waarbij de vragen /het perspectief van de familie (klager) het startpunt zijn. Meestal volgen we daarbij twee rode draden: aan de ene kant verwachtingen / beloftes over de zorgverlening die (volgens de familie) niet stroken met de feitelijk geleverde zorg en aan de andere kant een verstoring in de communicatie daarover in de driehoek medewerker, cliënt en verwant in het primaire-zorgproces. In een Prisma klachtonderzoek gaan we in gesprek met alle betrokkenen om beide rode draden te verkennen en te begrijpen waarom het tot een klacht is gekomen. Zowel de kwaliteit van zorg als de communicatie daarover worden onderzocht. 🔗 Aanbod Move professionals op het gebied van Prisma klachtonderzoek
Move professionals is gericht op leren en reflecteren
Professionals leren en reflecteren
Move professionals is in de Prisma onderzoeken die zij in opdracht onafhankelijk uitvoert altijd gericht op de verbeterpunten die professionals zelf zien. We vinden het belangrijk om zelfreflectie bij professionals te stimuleren. Omdat voor professionals het nadenken over het eigen handelen een essentieel onderdeel van hun professioneel handelen in de (jeugd)zorg. Immers in de zorgrelatie tussen een cliënt, een jongere en de professionals is altijd sprake van afhankelijkheid en machtsongelijkheid omdat een cliënt altijd in een bepaalde mate afhankelijk is van zijn of haar zorgverlener. Een (jeugd)zorgprofessionals is zich daarvan bewust, reflecteert hierop en gaat daar respectvol mee om.
Binnenkort verschijnt op deze pagina het aanbod van Move professionals dat gericht is op leren en reflecteren: leerbijeenkomsten en Prisma reflectieonderzoek.
Nu al weten wat we doen? 🔗 Neem gerust contact met ons op.
Kennisdomeinen Move professionals
Veelvoorkomende incidenten en calamiteiten in de zorg en jeugdzorg
Wij zijn kennisdelers. In onze kennisdomeinen verzamelen we informatie en delen we bronnen over veelvoorkomende incidenten en calamiteiten in de langdurige zorg, de jeugdzorg, de ggz en het sociaal domein. Die kennis delen we met iedereen met een hart voor veilige zorg.
Veelvoorkomende incidenten en calamiteiten in de langdurige zorg
Wij hebben kennis, ervaring en expertise in 🔗 calamiteitenonderzoek in de langdurige zorg en in de 🔗 jeugdzorg, veilig thuis en het sociaal domein. Die kennis delen we graag.
In de langdurige zorg (Wlz), zoals de verpleeghuiszorg, de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg worden we bijvoorbeeld gevraagd om calamiteitenonderzoek te doen naar valcalamiteiten met ernstig schadelijk gevolg of overlijden. In ons kennisdomein 'vallen', delen we informatie en bronnen, die kunnen helpen om een valcalamiteit te voorkomen, of om calamiteitenonderzoek te doen. Andere veelvoorkomende incidenten en calamiteiten gaan over calamiteiten met medicatie, drang en dwang of 🔗 geweld in de zorgrelatie.
Veelvoorkomende incidenten en calamiteiten in de jeugdzorg, beschermd thuis en het sociaal domein
Wij doen calamiteitenonderzoek in zorgnetwerkketens, in de jeugdzorg, bij 🔗 maatschappelijke hulpverlening, de ggz en het sociaal domein. Wij worden gevraagd voor de kennis en expertise, die wij hebben over calamiteiten, die zijn ontstaan door agressie in de zorg. Een veelvoorkomende factor die kan leiden tot het een calamiteit in de jeugdzorg, beschermd thuis of het sociaal domein is de samenwerking in het netwerk. In ons kennisdomein beroepsgeheim staat wat er wel mogelijk is. Zo wijzen we professionals de weg om, om te gaan met dilemma's in de zorg.
Kennis delen over het Prisma calamiteitenonderzoek
Wij delen onze kennis en expertise over calamiteiten en calamiteitenonderzoek. We geven Prisma trainingen aan calamiteiten onderzoekers en hebben een gratis spreekuur voor onze oud-cursisten. En we delen de 🔗 antwoorden op veelvoorkomende vragen over de Prisma methode en Sire calamiteitenonderzoek.
Oorzakenboom, Just culture, Safety-II
De oorzakenboom, een rechtvaardige meldcultuur (just culture), of het nieuwe denken over veiligheid (Safety-II) beantwoorden we bij 🔗 veelgestelde vragen.
Geweld in de zorg, de zorgrelatie, tegen zorgmedewerkers en tegen derden
Signaleren en preventie van geweld in de zorg, de zorgrelatie, tegen zorgmedewerkers en tegen derden
In het organisatieadvies, het beleidsadvies en de calamiteitenonderzoeken van Move professionals in Utrecht krijgen we te maken met vraagstukken, incidenten en calamiteiten over geweld in de zorg, de jeugdzorg en de zorgrelatie.
Dit kan gaan over kindermishandeling en huiselijk geweld, geweld in de zorgrelatie, grensoverschrijdend gedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar ook over geweld op de werkvloer jegens professionals. We volgen dit thema en verzamelen de belangrijkste kennisbronnen. We delen dat overzicht graag met onze volgers en klanten 🔗 (portfolio).
Move professionals doet via de Prisma methode onderzoek naar geweld in de jeugdzorg en de zorg. Dit kan gaan om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag tussen jongeren en cliënten, maar ook om (seksueel) grensoverschijdend gedrag van een hulpverlener naar een cliënt of jongere. Move professionals doet ook Prisma onderzoek naar gebeurtenissen naar geweld op de werkvloer. 🔗 Prisma onderzoek geweld in de zorgrelatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag
Preventie en signaleren van kindermishandeling en huiselijk geweld in de zorg
- Meldcode
- Visie gefaseerde ketenzorg (film)
- Kwaliteitskader van de Raad voor Kinderbescherming 2020
- Zelfscan voor (de samenwerking) in en met sociale wijkteams
Femicide
- Achtergrondartikel over femicide van het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenischtergrondartikel over femicide van het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis
- Podcast over dwingende controle
- De acht fasen van dodelijk (ex)partnergeweld oftewel intiem terreur (Interview met Monckton)
- Artikel op website GGZ totaal over dwingende controle
- Artikel op de webiste van Rino over dwingende controle
Preventie en signaleren van ouderenmishandeling in de zorg
- Website rijksoverheid over ouderenmishandeling
- Ouderenmishandeling in huiselijke kring (aanvulling op meldcode)
-
ERASE OUDERENMISHANDELING: Het lectoraat Acute Intensieve Zorg heeft een meerjarige onderzoekslijn gericht op het vroegtijdig herkennen van ouderenmishandeling in de acute zorgketen en het ontwikkelen van handvatten voor aanpak van ouderenmishandeling in de praktijk zie Alle instrumenten voor ERASE
- Notitie Actiz en HU over ouderen in veilige handen (samenwerken aan een veilige zorgrelatie in het verpleeghuis)
- Notitie (2019) van Movisie over de aanpak van ouderenmishandeling
- Kennispagina Movisie over ouderenmishandeling
- E-learning voor vrijwilligers over ouderenmishandeling
- Toolkit Mantelzorg en overbelasting (ontspoorde zorg)
Vergewisplicht en meldplicht bij disfunctioneren in de Wkkgz in de zorg
Vergewisplicht gaat over de plicht die een zorgaanbieder als werkgever heeft om na te gaan hoe een zorgverlener in het verleden heeft gefuntioneerd. Meer over die vergewisplicht is te vinden op de website van de Rijksoverheid:
Meldplicht gaat over de plicht van een zorgaabieder om te melden bij:
- calamiteiten meer informatie op Melden calamiteit
- geweld in de zorgrelatie meer informatie op Geweld in de zorgrelatie
- ontslag wegens disfunctioneren meer informatie op Ontslag na disfunctioneren
Jeugdcriminaliteit
Preventie van grensoverschrijdend gedrag in de zorg (GOG)
Grensoverschrijdend gedrag vindt plaats op psychologisch, fysiek, seksueel, financieel en materieel vlak. Bewust en onbewust. Het gaat over wat je doet, maar ook over wat je niet doet, zoals te weinig hulp bieden. Het heeft bijna altijd te maken met machtsmisbruik. Op de kennispleinen voor de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg is hier informatie over te vinden:
- Kennisplein gehandicaptensector
- Zorgvoorbeter (ouderen)
- Licht verstandelijke beperking (LVB) en forensische zorg
- Tien tips voor het voorkomen en omgaan met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag
Preventie van Seksueel grensoverschrijdende gedrag in de zorg (SGOG)
- E-learning over wat te doen bij het vermoeden van seksueel misbruik
- Toetsingskader voorkomen seksueel grensoverschrijdend gedrag
- Behandeling seksueel grensoverschrijdend gedrag bij LVB (forenische zorg)
- Voorkomen seksuele overschrijdingen (interventies)
- Praten over sexting (toolkit)
- Lesprogramma scholen sexting
- Onderzoekers van ESHPM en het AmsterdamUMC, VUMC ontwikkelden een gratis e-book over seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag. En over de manier waarop je daarover kunt praten, met cliënten en met elkaar. Kijk voor alle informatie en e-book op E-book praten met cliënten over seksueel grensoverschrijdend gedrag
Probleemgedrag - onbegrepen gedrag bij mensen met dementie
- Richtlijn Verenso probleemgedrag
- Tips Vilans grensoverschrijdend gedrag
- Video webinar multidisciplinaire analyse van probleemgedrag | CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise)
- Beter omgaan met agressie | Dementie.nl
E-learnings geweld of agressie in de zorg
- Probleemgedrag bij mensen bij dementie
- E-learning voor vrijwilligers over ouderenmishandeling
Vermoeden van en aangifte doen van seksueel misbruik
- Aangifte seksueel misbruik
- Brochure slachtoffers Seksueel misbruik (politie)
- Vermoeden van seksueel misbruik in de zorg
- Aangifte doen in verschillende talen (film)
Geweld op de werkvloer - Geweld tegen medewerkers met een publieke taak
Medewerkers in de zorg vervullen een publieke taak. Geweld op de werkvloer komt voor. Zorgmedewerkers, jeugdzorgwerkers, werkers in het sociale domein en de GGZ krijgen op hun werk te maken met verbale agressie, bedreiging, stalking en fysieke agressie door cliënten, vrienden van cliënten, ouders en familieleden van cliënten.
In ons werk voor zien we wat een groot dilemma dit is voor medewerker en organisatie. Agressie en geweld tegen zorgmedewerkers is erg ingrijpend voor het slachtoffer, familie en collega’s en verstoort het kunnen verlenen van goede zorg. In zorginstellingen is niet altijd een werkwijze hoe hiermee wordt omgegaan. Er is onbekendheid met de mogelijkheden die er wel zijn voor het doen van melding en aangifte. Het is belangrijk dat zorgorganisaties het onderwerp opnemen in hun integrale veiligheidsbeleid en doelen formuleren binnen hun ARBO beleid. Onderstaand instrumenten, die gebruikt kunnen worden om het risico in beeld te brengen en te houden en een organisatie voorzorgsmaatregelen kan nemen om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen.
- Informatie Rijksoverheid over veiligheid van medewerkers met een publieke taak
- Informatie OM veiligheid medewerkers met een publieke taak
- Kennisbank openbaar bestuur veiligheid medewerkers met een publieke taak
- Handreiking tot samenwerking tussen instellingen specialistische ggz en Beschermd wonen en Politie
- Aangifte doen bij de politie
- Aangifte doen - Gehandicaptenzorg
- Aangifte doen - Jeugdzorg
- Aangifte doen - Sociaal werk
- Aangifte doen -GGZ
- Stappenplan agressie en geweld op het werk
- Stappenplan omgevingsanalyse
- Agressiemodel
- Meldingsbereidheidscheck
- Artikel geweld tegen sociaal werkers
- Minister Helder over geweld tegen zorgpersoneel
Melding bij de IGJ tegen geweld door een derde
De IGJ wil een melding krijgen van geweld door een cliënt tegen een derde. Onder een derde verstaat de IGJ een burger zijn ( iemand van buiten de zorg of iemand op straat) en een zorgverlener in de instelling.
Geweld op de werkvloer - Bescherming tegen discriminatie in de zorg
Zorgmedewerkers kunnen in hun werk te maken krijgen met discriminatie door cliënten en/of hun vrienden of familie. Daarbij gaat het vooral om discriminatie en vooroordelen vanwege etnische afkomst, huidskleur en godsdienst.
- Artikel van College van de rechten van de mens met handige tips en links
- Onderzoek naar discriminatie in de zorg op de website van het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS)
- Artikel met links op de website van Movisie
Geweld op de werkvloer - bedrijfsongevallen melden bij NLA en ongevalsonderzoek doen (arbeidsongeval)
Zorg- en jeugdzorgorganisaties melden vanaf 1 januari 2023 bedrijfsongevallen bij de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) . Hierbij gaat het bijvoorbeeld om geweldsincidenten in de zorg waarbij een medewerker slachtoffer was (geweld op de werkvloer). Meldingsplichtige ongevallen zijn ongevallen met blijvend letsel en/ of met een ziekenhuisopname tot gevolg of die met een dodelijke afloop. Bij een meldingsplichtig bedrijfsongeval vraagt de inspectie zelf onderzoek te doen naar de oorzaken hiervan en hiervan een rapport op te stellen. Het doel van de nieuwe werkwijze is het verbeteren van de veiligheid op de werkvloer en hiervan te leren. Een analyse, bijvoorbeeld met behulp van de Prismamethode maakt onderdeel uit van het onderzoek. 🔗 Meer weten wat wij voor u kunnen doen: Ongevalsonderzoek
- Informatie van de arbeidsinspectie over een arbeidsongeval
- Melden van een arbeidsongeval
- Handreiking voor het uitvoeren van ongevalsonderzoek
- Checklist of het arbeidsongeval volledig is onderzocht